Waarom Massage?

Massage en je zelfhelend vermogen

Massage is in de eerste plaats ontzettend genieten. Maar wist je ook dat het heel gezond is? Massage is goed voor lichaam én geest en dat heeft een aantal redenen.

De onverdeelde aandacht die je krijgt en de rust waarin dit plaatsvindt, maakt dat je weer even helemaal tot jezelf komt zodat je lichaam zich weer herstellen kan. In stilte. Even niet geven, alleen maar ontvangen. Ook wordt door massage de aanmaak van endorfine en oxytocine gestimuleerd. Deze lichaamseigen stofjes verminderen stress en verhogen je geluksgevoel. En doordat je spieren na een massage goed doorbloed zijn voelen ze weer soepel en ontspannen aan.

Belangrijker nog: hoe dieper je wegzakt, hoe meer je je kunt overgeven aan het moment en aan de zwaartekracht, des te meer neemt de activiteit van je hersengolven af, meer en meer....totdat je op het theta niveau zit; het niveau van een trance/meditatieve staat van zijn. Juist op dit niveua wordt je zelfhelend vermogen geactiveerd, ofwel; een flinke boost voor je immuunsysteem. Geen overbodige luxe dus zo'n massage treatment :-)

Een rijtje voordelen van massage:

 

Voor: Probeer ervoor te zorgen, dat je niet gehaast aankomt; vertraag je pas en haal vast wat dieper adem. En glimlach. Als er dingen zijn waar ik rekening mee zou moeten houden, laat je me die dan van te voren even weten? Ik denk dan aan: zwangerschap, blessures of een aandoening. Doe ook vast je mobieltje uit..of laat 'm lekker thuis ;-)

Na: Plan als het kan, het eerste uur helemaal niets na de massage zodat je optimaal kunt nagenieten. Drink ook voldoende water of kruidenthee na je sessie, zodat je de losgemasseerde afvalstoffen je lichaam uit kunt laten stromen. Wie weet heb je wel zin om ergens lekker op een terrasje te zitten met een fijn boek om op die manier lekker na te genieten :-)

*Stress: tijdelijke stress is geen probleem. Het is zelfs nuttig als we moeten presteren. We zijn daarop gebouwd. We beschikken over een oeroud stress-systeem waarmee we in zorgwekkende situaties snel en slim kunnen reageren. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk en ademhaling nemen toe. Stresshormonen coritsol en adrenaline gieren door je lijf. Maar deze opperste staat van paraatheid moet niet al te lang aanhouden, want dán keert het zich tegen je. Slijtage en verouderingsprocessen worden versneld en het risico op ziekte (disbalans) neemt dan toe. Dus zorg altijd voor een goede balans tussen actie en rust. Rust heeft echt nut; zo kan het lichaam weer herstellen.

Because it's time to pamper yourself

IMG_20151103_WA0001.jpg